Ammattiopisto Luovilla paras maine ammattioppilaitosten mainetutkimuksessa

12.4.2022

Ammattiopisto Luovi sijoittui ykköseksi T-Median tekemässä 19 ammattioppilaitoksen Luottamus&Maine 2022 ammattioppilaitosten erikoistutkimuksessa. Mukana olivat Suomen suurimmat koulutuksenjärjestäjät ja tutkimukseen osallistui lähes 6 000 suomalaista.

– Olemme ylpeitä Luovista ja luovilaisista! Hyvä maine on osoitus luottamuksesta, joka toimintaan kohdistuu ja siitä, että toiminta on laadukasta, Hengitysliiton toiminnanjohtaja Markku Hyttinen kommentoi.

Lue koko uutinen Ammattiopisto Luovin sivuilla.

Laatupalkinto Ammattiopisto Luoville

16.11.2021

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Ammattiopisto Luoville vuoden 2021 ammatillisen koulutuksen laatupalkinnon. Laatupalkintokilpailun teemana oli tasa-arvo ja yhdenvertaisuus.

– Tämä on hieno tunnustus Luoville ja kaikille luovilaisille heidän tekemästään tärkeästä työstä. Koko Hengitysliitto liittyy ylpeänä onnittelijoiden joukkoon, toiminnanjohtaja Markku Hyttinen kommentoi.

Lue koko uutinen.

Nimitysuutisia Hengitysliitto ry:ssä

1.11.2021

Hengitysliitto ry:ssä on perustettu kaksi uutta liittotasoista tehtävää 1.10. alkaen: Kiinteistöjohtajaksi on nimitetty Petri Petäjäjärvi, aiemmin hän on toiminut Hengitysliiton kiinteistöpäällikkönä. Tietojohtajaksi on nimitetty Susanna Kangas, joka toimii myös Ammattiopisto Luovin tieto- ja viestintäjohtajan.

Hengitysliitto ry:n talousjohtaja Jenni Rilasti siirtyy liiton ulkopuolelle uusien haasteiden pariin. Liittotasoisena talousjohtajana toimii jatkossa Sanna Kari, joka toimii myös Ammattiopisto Luovin talousjohtajana.

– Työskentely Hengitysliitossa on ollut erittäin antoisaa. Olen ollut liiton palveluksessa vuodesta 2007 ja ajatus erilaisista haasteista kypsyi hiljalleen. Yrittäjyys on asia, jota ihmisen on hyvä kokeilla kerran elämässä, minulla se aika on nyt, Jenni Rilasti kertoo.

– Muutokset ovat osa elämää, jokaisen on voitava tarttua tilaisuuteen, kun se avautuu. Toivotamme Jenni Rilastille menestystä uusiin haasteisiin, toiminnanjohtaja Markku Hyttinen kommentoi vaihdosta.

– Samalla haluan onnitella Petri Petäjäjärveä, Sanna Karia ja Susanna Kangasta uusista liittotasoista tehtävistä. On hienoa, että liitosta löytyy paljon eri alojen asiantuntemusta, Hyttinen jatkaa.

Hengitysliiton johdon muodostavat edellä mainittujen kanssa toiminnanjohtaja Markku Hyttinen, järjestöjohtaja Mervi Puolanne, viestintä- ja kehittämisjohtaja Hanna Salminen ja henkilöstöjohtaja Riitta Anttila. Johtoon kuuluvat myös toimintayksiköiden johtajat Hannu Koivula ja Anne Leppiniemi sekä Taitoreitti Oy:n toimitusjohtaja Katja Holm.

Jenni Rilasti jatkaa HES-säätiön toimitusjohtajana, joten yhteistyö Hengitysliiton kanssa jatkuu hyvässä hengessä.

Hengitysliitto perusti osakeyhtiön koulutustoimintaa varten

5.10.2021

Hengitysliitto ry on perustanut osakeyhtiön koulutustoiminnan toteuttamista varten. Osakeyhtiön nimeksi on esitetty Ammattiopisto Luovi Oy. Se on Hengitysliiton kokonaan omistama osakeyhtiö, joka ei jaa osinkoja omistajalleen. Sen toimitusjohtajaksi on nimitetty Ammattiopisto Luovin johtaja Hannu Koivula.

– Osakeyhtiömalli on ammatillisen koulutuksen kentällä yleistynyt hallintomalli. Se antaa ketterämmän tavan vastata muutoksiin, joita ammatillisen koulutuksen kentällä on sekä käynnissä että odotettavissa, toteaa Hengitysliiton toiminnanjohtaja Markku Hyttinen.

Osakeyhtiön hallituksen muodostavat Hengitysliiton toiminnanjohtaja Markku Hyttinen, Hengitysliiton liittohallituksen puheenjohtaja Marina Erhola, Teknologiateollisuuden johtaja, varatuomari Anne Somer, Jyväskylän ammattikorkeakoulun toimitusjohtaja Vesa Saarikoski sekä toimitusjohtaja Hannu Koivula.

Osakeyhtiön koulutustoiminta voi alkaa, kun opetus- ja kulttuuriministeriö tekee päätöksen koulutuksen järjestämisluvasta. Lupaa haetaan nykyistä järjestämislupaa vastaavaksi. Aikataulutavoitteena on 1.1.2022 tai viimeistään 1.1.2023 alusta alkaen. Luovin henkilöstö siirtyy uuteen osakeyhtiöön liikkeenluovutuksella siinä vaiheessa, kun osakeyhtiö aloittaa toimintansa. Henkilöstön vähennyksiä ei tähän liittyen ole suunnitelmissa.

Hengitysliitto ry on harjoittanut koulutustoimintaa lähes koko historiansa ajan. Koulutustoiminta kehittyi tuberkuloosipotilaiden eri ammatteihin kouluttamisesta Suomen suurimmaksi ammatilliseksi erityisoppilaitokseksi Ammattiopisto Luoviksi. Luovi toimii yli 20 paikkakunnalla kautta Suomen. Luovissa opiskelee vuosittain noin 2 000 opiskelijaa ja työskentelee 800 henkilöä.

Lisätietoja antavat Hengitysliiton toiminnanjohtaja Markku Hyttinen ja Ammattiopisto Luovin johtaja Hannu Koivula.

Hengitysliitto uutisoi toiminnastaan toimintayksiköiden omilla verkkosivustoilla

hengitysliitto.fi/uutiset
luovi.fi/ajankohtaista
sytyke.fi/uutiset
lasaretti.com/ajankohtaista

Tilinpäätös ja toimintakertomus

Lue Hengitysliitto ry:n tilinpäätös ja toimintakertomus 2020.