Hengitysliitto perusti osakeyhtiön koulutustoimintaa varten

Hengitysliitto ry on perustanut osakeyhtiön koulutustoiminnan toteuttamista varten. Osakeyhtiön nimeksi on esitetty Ammattiopisto Luovi Oy. Se on Hengitysliiton kokonaan omistama osakeyhtiö, joka ei jaa osinkoja omistajalleen. Sen toimitusjohtajaksi on nimitetty Ammattiopisto Luovin johtaja Hannu Koivula.

– Osakeyhtiömalli on ammatillisen koulutuksen kentällä yleistynyt hallintomalli. Se antaa ketterämmän tavan vastata muutoksiin, joita ammatillisen koulutuksen kentällä on sekä käynnissä että odotettavissa, toteaa Hengitysliiton toiminnanjohtaja Markku Hyttinen.

Osakeyhtiön hallituksen muodostavat Hengitysliiton toiminnanjohtaja Markku Hyttinen, Hengitysliiton liittohallituksen puheenjohtaja Marina Erhola, Teknologiateollisuuden johtaja, varatuomari Anne Somer, Jyväskylän ammattikorkeakoulun toimitusjohtaja Vesa Saarikoski sekä toimitusjohtaja Hannu Koivula.

Osakeyhtiön koulutustoiminta voi alkaa, kun opetus- ja kulttuuriministeriö tekee päätöksen koulutuksen järjestämisluvasta. Lupaa haetaan nykyistä järjestämislupaa vastaavaksi. Aikataulutavoitteena on 1.1.2022 tai viimeistään 1.1.2023 alusta alkaen. Luovin henkilöstö siirtyy uuteen osakeyhtiöön liikkeenluovutuksella siinä vaiheessa, kun osakeyhtiö aloittaa toimintansa. Henkilöstön vähennyksiä ei tähän liittyen ole suunnitelmissa.

Hengitysliitto ry on harjoittanut koulutustoimintaa lähes koko historiansa ajan. Koulutustoiminta kehittyi tuberkuloosipotilaiden eri ammatteihin kouluttamisesta Suomen suurimmaksi ammatilliseksi erityisoppilaitokseksi Ammattiopisto Luoviksi. Luovi toimii yli 20 paikkakunnalla kautta Suomen. Luovissa opiskelee vuosittain noin 2 000 opiskelijaa ja työskentelee 800 henkilöä.

Lisätietoja antavat Hengitysliiton toiminnanjohtaja Markku Hyttinen ja Ammattiopisto Luovin johtaja Hannu Koivula.

Hengitysliitto uutisoi toiminnastaan toimintayksiköiden omilla verkkosivustoilla

hengitysliitto.fi/uutiset
luovi.fi/ajankohtaista
sytyke.fi/uutiset
lasaretti.com/ajankohtaista

Tilinpäätös ja toimintakertomus

Lue Hengitysliitto ry:n tilinpäätös ja toimintakertomus 2020.